Jeśli kupiłeś dom z zameldowanymi osobami i Twoja nieruchomość z różnych przyczyn jest zamieszkała przez osoby, które mają tam meldunek i nie chcą się wyprowadzić lub, które wyprowadziły się a nie chcą się wymeldować, zapoznaj się z niniejszym artykułem, który poszerzy Twoją wiedzę dotyczącą zameldowania. Poniższe informacje pomogą Ci zrozumieć, jakie kroki możesz podjąć jako właściciel nieruchomości.
Co to jest meldunek i czy to wada prawna nieruchomości?
Meldunek sam w sobie nie jest wadą prawną nieruchomości. Jest to po prostu wskazanie adresu zamieszkania i przebywania osoby w odpowiednich urzędach i nie ma bezpośredniego wpływu na prawa własności nieruchomości. Jednakże, obecność zameldowanych w nieruchomości osób może wprowadzać pewne komplikacje, jeśli właściciel mieszkania chce sprzedać mieszkanie czy na przykład przy próbie ich wymeldowania, jeśli nie chcą dobrowolnie opuścić nieruchomości.
Meldunek jest rejestracją miejsca zamieszkania. To oficjalny sposób dokumentowania adresu pobytu osoby, który jest zgłaszany do gminy. Meldunek może być stały lub tymczasowy. Zameldowanie na pobyt stały jest wtedy, gdy osoba wskazuje konkretne stałe miejsce pobytu. Tymczasowe zameldowanie, gdy osoba zamierza przebywać w czasowo w konkretnym miejscu i wykorzystywana przez określony czas. Miejsce zameldowania na pobyt stały jest wykorzystywane dla celów korespondencji oficjalnej, wpływa na możliwość korzystania z usług publicznych dostępnych na danym obszarze, dotyczących oświaty czy usług zdrowotnych.
Czy meldunek uprawnia do zamieszkiwania?
Czy policja wpuści osobę zameldowaną do domu? Meldunek daje pewne prawa, takie jak możliwość powrotu do zameldowanego miejsca zamieszkania. Policja może asystować osobie zameldowanej w dostępie do mieszkania, jeśli nie ma ona innej możliwości wejścia, na przykład po utracie kluczy. Warto jednak pamiętać, że samo zameldowanie bez tytułu prawnego do nieruchomości (np. umowy najmu) nie daje nieograniczonego prawa do zamieszkiwania.
Jak wymeldować kogoś z domu?
Wezwanie do wymeldowania się Jest to pierwszy krok, który powinieneś podjąć. Wezwanie powinno być formularne i wysłane poleconym listem za potwierdzeniem nadania i odbioru aby mieć potwierdzenie, że żądanie wymeldowania trafiło do właściwej osoby. W wezwaniu warto podać termin, do którego osoba powinna się wymeldować, oraz wskazać, że w przypadku niezastosowania się do wezwania, mogą zostać podjęte dalsze kroki prawne.
Po przeprowadzeniu formalnej procedury, wzywającej osobę zameldowaną do wymeldowania się z mieszkania można podjąć działania określane jako wymeldowanie administracyjne. Jeśli osoba zameldowana nie zastosuje się do wezwania, możliwe jest zainicjowanie procesu wymeldowania administracyjnego. Proces ten wymaga złożenia odpowiedniego wniosku do urzędu gminy. Urząd ma obowiązek zbadania sprawy, przeanalizowania i przeprowadzenia kontroli. Urząd następnie może wydać decyzję o wymeldowaniu osoby, która w lokalu nie przebywa a jest w nim zameldowana
Zgodnie z treścią art. 35 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności: organ gminy właściwy ze względu na położenie nieruchomości wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela, lub podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
Sprzedaż domu z osobami zameldowanymi
Sprzedaż domu, w którym zameldowane są inne osoby, może być trudniejsza, ale jest możliwa. Ważne jest, aby potencjalny kupiec był świadom sytuacji. Należy także poinformować o wszelkich podjętych działaniach prawnych mających na celu wymeldowanie osób. Czysta sytuacja prawna może znacząco podnieść wartość nieruchomości i przyspieszyć proces sprzedaż
Gdzie sprzedać mieszkanie z osobą zameldowaną w 2024?
Mieszkanie z zameldowaną osobą rzeczywiście może stanowić wyzwanie na rynku nieruchomości. Niemniej, istnieją instytucje i inwestorzy, którzy specjalizują się w zakupie takich właśnie problematycznych nieruchomości. Jedną z takich firm jest GRB nieruchomości sp. z o.o. zajmująca się skupem nieruchomości, w szczególności problematycznych takich jak np. z zameldowanym lokatorem i czy niechcianym, niepłacącym lokatorem, który nie chce się wyprowadzić. Dzięki specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu w zarządzaniu nieruchomościami problematycznymi, takie firmy mogą skuteczniej niż osoby fizyczne zarządzać procesem wymeldowania lokatorów i potencjalnymi sprawami eksmisyjnymi.