Zmiany w prawie nieruchomości wchodzące w życie od stycznia 2023r. wprowadzają dodatkowy warunek związany ze sprzedażą nieruchomości. Dotyczy to nie tylko budynków wybudowanych od 2023 r. ale także wybudowanych przed tą datą.
Nowy obowiązek związany ze sprzedażą mieszkania.
Nowy obowiązek związany ze sfinalizowaniem umowy sprzedaży nieruchomości związany jest z dokonaniem oceny energetycznej budynku. Dotyczy on konieczności pozyskania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, który stanowić ma przedmiot sprzedaży. Ogólnie rzecz ujmując, wymóg posiadania dokumentu zawierającego ocenę energetyczną budynku dotyczy wszystkich budynków niezależnie od tego w jakiej dacie zostały wybudowane i w jakiej dacie zostały oddane do użytku.
Jak wskazuje ustawa o charakterystyce energetycznej budynków, wskazuje, iż „<2. Właściciel lub zarządca budynku jest obowiązany do nieodpłatnego przekazania kopii świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruku świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, które przekazano w postaci elektronicznej, a w przypadku braku tego świadectwa, dokumentacji technicznej budynku, o której mowa w ust. 1, właścicielowi części budynku lub osobie, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osobie, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia przez nich wniosku.>”( Nowe brzmienie ust. 2 w art. 9 wejdzie w życie z dn. 28.04.2023 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2206).
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku a sprzedaż nieruchomości.
Dotychczas aby można było przeprowadzić transakcję sprzedaży, mimo obowiązywania od 2014r. ustawy oraz jej ciągłych zmian, stosując mechanizm zapisów umownych, wedle których strona kupująca została poinformowana o przysługującym jej roszczeniu do sprzedającego o wydanie świadectwa energetycznego dla budynku lub strona kupująca zrzekła się uprawnienia do uzyskania świadectwa energetycznego od sprzedającego.
W obowiązującym za chwilę stanie prawnym, od kwietnia 2023r. nie będzie już możliwości skorzystania z notarialnych zapisów umownych, wspólnie uzgodnionych obejmujących dokument świadczący o ocenie energetycznej budynku. Dla przeprowadzenia transakcji konieczne będzie pozyskanie tego dokumentu po przeprowadzeniu oceny energetycznej budynku przez uprawniony podmiot.
Ciekawostka: Ustawodawca uregulował kwestie związane z charakterystyką energetyczną budynku tak dalece, że w art. 13 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków uregulował nawet treść ogłoszeń dotyczących zbycia lub najmy nieruchomości:” (…)podają w ogłoszeniu lub reklamie dotyczących zbycia lub najmu budynku lub jego części wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową i nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową oraz jednostkową wielkość emisji CO2”. |
Konsekwencje za brak świadectwa charakterystyki energetycznej budynku.
Sprzedaż nieruchomości bez wykonania oceny energetycznej budynku i uzyskania w jej wyniku świadectwa energetycznego budynku wiąże się z grzywną dla sprzedającego. Wysokość grzywny jaka może zostać nałożona na sprzedającego wynosi do 5000zł.
Koszt świadectwa charakterystyki energetycznej budynku.
Wobec faktu, iż przeprowadzenie stanu technicznego wymaga posiadania uprawnień, co powoduje, że nie każdy podmiot będzie mógł taki dokument wystawić, wiąże się z poniesieniem niemałego kosztu wydania świadectwa energetyki budynku. Koszt uzyskania dokumenty wynosi od około kilkuset złotych.