Szybka sprzedaż mieszkania w duży mieście, np. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Wrocław to szybki dostęp do gotówki, ale dodatkowo, po zastosowaniu naszych porad to również oszczędność. Poniższa wiedza pomoże Ci szybko sprzedać mieszkanie bez pośredników i dużych nakładów środków.
Spis treści:
Zalety zastosowania porad i wskazówek:
- Wyższa cena nieruchomości do uzyskania od kupującego.
- Szybszy czas sprzedaży, sprzedaż nie w latach a przez kilka miesięcy lub tygodni.
- Sprzedaż bezpośrednia. Nie trzeba korzystać z usług pośrednika. Oszczędność kilku lub kilkunastu tysięcy złotych.
- Skuteczniejsza sprzedaż. Pośrednik sprzedaje dziesiątki mieszkań a Ty jedno!
Zamiast zatrudniać home stagingera sprzedaj mieszkanie sam! Dzięki zastosowaniu prezentowanych wskazówek możesz osiągnąc sukces jak profesjonalista! I do tego nie ponosząc kosztów usług oferowanych przez home standingerów czy pośredników sprzedaży!
Bądź przygotowany formalnie do transakcji i uzyskaj wszystkie dokumenty niezbędne do finalizacji transakcji u notariusza. Zdarzało się, że nie dochodziło do finalizacji umowy, ponieważ w trakcie pozyskiwania dokumentów klient się rozmyślił, ponieważ znalazł tańszą/atrakcyjniejszą nieruchomość. Nie dopuść do tego. Nie pozwól nabywcy zbyt długo czekać. Najważniejszymi dokumentami są: podstawa nabycia (akt notarialny/postanowienie o nabyciu spadku/akt poświadczenia dziedziczenia) i zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o podatku od spadków i darowizn. Pozostałe dokumenty uzyskamy od ręki lub w ciągu 2-3 dni.
Instrukcja jak szybko sprzedać mieszkanie:
- Określ właściwie cenę mieszkania.
Podejmij najważniejszą decyzję, czy chcesz mieszkanie „sprzedać” i uzyskać pieniądze ze sprzedaży w najbliższym czasie czy chcesz i możesz sobie pozwolić na to aby mieszkanie „sprzedawać”. Musisz uważać, żeby nie przesadzić z ceną i zbyt długo nie prezentować swojej oferty sprzedaży, bo pierwsza myśl kupującego jaka przychodzi na myśl, gdy oferta wyświetlona jest bardzo wiele razy lub jest widoczna długo to, że „coś z tym mieszkaniem jest nie tak”. Jest to instynktowne i trudno jest z takim przeświadczeniem walczyć. Dlatego odpowiednie ustalenie ceny i określenie tym samym w jakim przedziale czasowym ma się ono sprzedać. Czy sprzedaż ma nastąpić w przeciągu kilu miesięcy, pół roku czy roku. Cel jaki chcesz osiągnąć ma kluczowe znaczenie przy ustalaniu strategii działania.
Zrób wywiad cenowy. Zweryfikuj stawki za metr kwadratowy nieruchomości o podobnych parametrach do Twojego mieszkania. (ilość pokoi, piętro, blok czy kamienica, widna kuchnia, itp.) na portalach ogłoszeniowych. Duży wpływ na cenę ma położenie nieruchomości. Najlepiej sprzedają się mieszkania na piętrach od 1 do 3, a o wiele słabiej parter i 4 piętro bez windy. Uwzględnij przy określaniu ceny. - Zadbaj o estetykę wnętrza.
Posprzątaj, schowaj drobne niepotrzebne przedmioty, pościeraj kurze. Schowaj książki, pochowaj gazety, butelki. Dobrze będzie jeżeli pomalujesz brudne, zniechęcające ściany i wymienisz kontakty i włączniki światła. Nie jest do duży koszt. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze! - Wpuść słońce. Wkręć mocne żarówki.
Naświetlenie pomieszczeń to kolejny krok do wykonania, który spowoduje, że mieszkanie będzie przyjemne i ciepłe. Jeżeli masz założone ciężkie firany i zasłony to pozbądź się ich. Pokaż czyste okna i zaprezentuj je. Załóż lekką, współczesną firankę lub powieś dyskretną zasłonkę nadającą wnętrzu przytulności. Mocne żarówki również naświetlą pomieszczenie dlatego skorzystaj z tego rozwiązania. - Wynieś niepotrzebne meble.
Jeżeli mieszkanie jest przesadnie umeblowane, wynieś z niego kilka niepotrzebnych mebli co nada wnętrzu przestrzeni. Nie będzie efektu ciasnego mieszkania ani efektu zatłoczonego miejsca. Jeżeli nie masz możliwości wyniesienia mebli samemu, wystaw ogłoszenie, że oddasz meble za wyniesienie z mieszkania, działa 😉 - Ocieplenie pomieszczeń.
Położenie nowego koca lub narzuty i poduszki w ciepłym kolorze lub innego drobiazgu ociepli wnętrze więc skorzystaj z tej metody. Możesz włączyć miłą muzykę w głośnikach oraz zapalić kilka świeczek zapachowych, co uprzyjemni miejsce. Świece wpływają uspokajająco, co zostało udowodnione. - Łazienka.
Dokładnie posprzątaj, wynieś lub pochowaj niepotrzebnie rzucające się w oczy przedmioty, butelki, drobiazgi. Pochowaj proszki do prania i inne środki czystości. Połóż nowy silikon w wannie czy brodziku. Wymień deskę klozetową na nową. Połóż mały, biały ręcznik. Zapal zapachową świeczkę przy lustrze. Te wszystkie zabiegi spowodują, że łazienka będzie wydawała się przyjemnym pomieszczeniem. - Stwórz efekt mieszkania gotowego do zamieszkania.
Schowaj zdjęcia i pamiątki rodzinne. Schowaj przedmioty, które mogą kojarzyć się z życiem innej rodziny jak zabawki i gadżety. Wszystkie elementy osobiste powinny być ukryte. Chętny nabywca powinien odnieść wrażenie, że w tym właśnie mieszkaniu jest dla niego miejsce i że może wprowadzić się od razu. - Napisz ciekawe ogłoszenie. Tytuł musi zachęcać do przeczytania oferty.
Odpowiednio napisane ogłoszenie powinno zachęcić nabywców do oglądania mieszkania. Ogłoszenie powinno przyciągnąć uwagę ze względu na treść oraz walory stylistyczne. W ogłoszeniu wyszczególnij wszystkie ważne informacje. Wykaż się kreatywnością. Ogłoszenie musi się wyróżniać na tle innych. Pokaż atuty sprzedawanego mieszkania, bo one sprawią, czy ktoś zechce wykonać telefon w celu umówienia się na oglądanie. A pamiętaj, im więcej oglądających tym zwiększa się zasięg osób, które mogą utożsamić się z mieszkaniem i podjąć decyzję o jego zakupie. Wstaw wizualizację mieszkania w formie rzutu. - Zdjęcia. Zrobione fotografie powinny zachęcić nabywcę do obejrzenia mieszkania. Muszą pokazywać atuty, dużą powierzchnie i muszą odpowiednio balansować pomiędzy kolejnymi, dobrze oświetlonymi pomieszczeniami. Ważna jest perspektywa i wskazywanie na zdjęciach atutów mieszkania. Nie rób zdjęć pod światło! Na prześwietlonych zdjęciach nic nie widać.
Jako zdjęcie główne wybierz takie, które jest najbardziej atrakcyjne/rzucające się w oczy. Wyróżnij się! - Promuj ogłoszenie na portalach ofertowych.
Pozwoli to zaciekawić większą ilość odbiorców co w konsekwencji przełoży się na zwiększenie liczby oglądających. Wyróżnienie ogłoszenia na kilku portalach to koszt ok 100-200zł, a może przyspieszyć sprzedaż o kilka tygodni lub miesięcy. - Jak już zaprosisz chętnego nabywcę do oglądania pozwól mu poczuć się jak u siebie w domu.
Pokazuj atuty, niczego nie ukrywaj, bądź szczery. Opowiedz o ostatnio zrobionym remoncie. Pozostaw oglądającego na chwilę w samotności żeby mógł poczuć się swobodnie i dobrze.
Pamiętaj by przewietrzyć pomieszkanie. Wchodząc ze świeżego powietrza, każdy inny zapach drażni. Nie używaj odświeżaczy powietrza! Chemia w powietrzu może przynieść odwrotny efekt. Kupujący może pomyśleć, że chcemy coś ukryć. - Nie naciskaj na kupującego.
Jeżeli będziesz zbyt nachalnym sprzedającym, to musisz się liczyć z tym, że kupujący będzie chciał negocjować cenę. To da się odczuć na pierwszym spotkaniu w mieszkaniu. Nie daj po sobie poznać, że zależy Ci bardzo na czasie, bo stracisz na cenie. - Najmocniejsze atuty.
Przygotuj sobie listę najmocniejszych stron Twojej nieruchomości. Znajdź takie plus, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Bliskość sklepów, aptek, szkół, itp. Wspólne pomieszczenia w bloku, np. wózkownia/rowerownia, pralnia/suszarnia.
Czego unikać, żeby szybko sprzedać mieszkanie:
- Błędne, odstraszające sformułowania. Unikaj używania w ogłoszeniu wyrażeń takich jak: promocja, okazja, uwaga, bez pośredników. Wszędzie doświadczamy tego rodzaju sloganów mających za zadanie zachęcić nas do zakupu. Jesteśmy wręcz przeładowywani tego typu zwrotami na każdym kroku. Dlatego jeśli w ogłoszeniu pojawia się taki lub podobny zwrot doszukujemy się haczyka jaki może tkwić w takiej ofercie. Wobec tego nie ma co narażać się na bezpodstawne zakrzywianie rzeczywistości i unikać tego typu określeń. Podejdź do sprzedaży na chłodno, załóż, że kupujący jest poważnie zainteresowanym nabywcą mieszkania. Klient zainteresowany na chłodno zastanowi się nad zakupem i odpowiednie przedstawienie nieruchomości i jej atutów pozwoli mu podjąć odpowiednią decyzję.
- Zawyżanie ceny. Oceń rynek nieruchomości, przejrzyj podobne oferty. Ustal cenę realną, którą możesz otrzymać i jednocześnie taką za którą będziesz skłonny zbyć mieszkanie.
Ustalenie wysokiej ceny i założenie, że jeśli klient będzie żywo zainteresowany zakupem i będzie chciał negocjować to jako sprzedający będziesz miał pole do negocjacji. Nic bardziej mylnego. Rynek nieruchomości jest nasycony ofertami więc klienci mają z czego wybierać. Dlatego bądź fair! Zarówno wobec nabywcy jak i wobec siebie. Podaj cenę w ogłoszeniu, dodaj do niej 10% i niech te 10% stanowi pole negocjacji. Gdy zjawi się zainteresowany klient skłonny negocjować, przedstaw sprawę jasno. Powiedz, że jesteś skłonny obniżyć cenę o 10%. Szukanie klienta w inny sposób, zaczynając od znacząco zawyżonej ceny powoduje, że ogłoszenie jest wyświetlane dużą ilość razy a telefon od chętnych nabywców chcących obejrzeć mieszkanie nie dzwoni. Jeśli oferta wyświetlana jest zbyt długo jest to również sygnał dla kupującego, że coś jest nie tak. Pojawia się w głowie lampka ostrzegawcza i człowiek mimowolnie zastanawia się jaki może być haczyć, co jest nie tak. Może cena za duża, może właściciel nie negocjuje stawki, może mieszkanie nie warte swojej ceny. Twoim założeniem i zasadą powinno być wystawienie ogłoszenia żeby zachęcić jak największą liczbę zainteresowanych do obejrzenia mieszkania.
Ustal cenę transakcyjną. To przyniesie Ci sukces w sprzedaży. Nieskuteczne jest wystawianie ofert na podstawie cen oferowanych przez innych sprzedających mieszkania, które maja podobne parametry. Może okazać się, że stosując taką metodę wyceny swojego mieszkania zabrniesz w ślepy zaułek. Dzieje się tak, z powodu zawyżania cen. Jedna osoba wystawi cenę mieszkania i skłonna jest je sprzedawać przez lata. Wszystko zależy więc od celu jaki przyświeca sprzedającemu. Od tego czy chcesz mieszkanie sprzedać czy sprzedawać. Przeszacowanie ceny, szczególnie ze względu na sentymenty czy przywiązanie do nieruchomości nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Może spowodować, że oferta będzie długo prezentowana a kupiec i tak się szybko nie znajdzie. Czasem oferty są tak bardzo przeszacowane, że nie znajdzie się osoba chcąca zapłacić oczekiwaną cenę w ogóle. Warto więc zastanowić się nad celem jaki przyświeca wystawieniu ogłoszenia. - Brzydkie zdjęcia. Dobrze wykonane zdjęcie powoduje dobre nastawienie od oferty i samego oferowanego produktu. Zachęca i jednocześnie zdjęcie przyciąga uwagę oglądającego. Brzydkie zdjęcie z kolei potrafi skutecznie zniechęcić i to zarówno do oglądania mieszkania jak i do samego wykonania telefonu w celu umówienia na spotkanie.
2 Comments
Sukcesem jest sprzedać drogo a nie szybko!! To że ogłoszenie widnieje 3 lata, nie znaczy że z mieszkaniem jest coś nie tak. Oznacza to tylko tyle że nie było kupującego.
Nie licz na pośredników, im zależy na szybkiej sprzedaży i szybkiej prowizji, mają gdzieś twoje warunki cenowe.
Nie zawsze jest tak, że czynnikiem determinującym jest cena. Zdarza się, że sprzedającemu zależy na czasie i jest skłonny do obniżenia ceny.