Sprzedaż mieszkania do skupu jest odpowiednim rozwiązaniem dla osób chcących niezwłocznie uzyskać dostęp do środków zamrożonych w nieruchomości. Procedura sprzedaży do firmy skupującej nieruchomości jest prosta i bardzo przejrzysta. Osoba decyzyjna występująca z ramienia firmy bezpośrednio pertraktuję cenę zakupu z właścicielem nieruchomości. Najważniejsze w negocjacjach jest dojście do porozumienia w zakresie ceny.
Procedura zrealizowania transakcji i zawarcie umowy notarialnej rozpoczyna się ustaleniem ceny sprzedaży. Po ustaleniu ceny za jaką skup chce nabyć zbywaną przez właściciela nieruchomość ustalane zostają zasady w jaki sposób dojdzie do zawarcia transakcji. Jeżeli zachodzi konieczność zawarcia umowy przedwstępnej przenoszącej własność nieruchomości z uwagi na brak dokumentów, zobowiązania, zadłużenie, prawa pierwokupu czy ze względu na inny problem wówczas zostaje umówiony termin czynności notarialnych w celu zawarcia umowy przedwstępnej. Jednocześnie ustalony zostaje termin zawarcia umowy właściwej przenoszącej własność nieruchomości. Przeważnie zawsze podczas zawarcia umowy przedwstępnej przekazany zostaje umówiony zadatek lub zaliczka (reguły przyjmuje się 5-10% kwoty sprzedaży).
Nieodosobnione są przypadki, kiedy właścicielowi nieruchomości zależy na szybkiej sprzedaży ale brakuje części dokumentów wymaganych przez notariusza do zawarcia umowy lub też kiedy
Osoba decyzyjna posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie kwestii formalnych dotyczących transakcji wobec czego podaje wszystkie informacje, udziela pomocy i wskazuje listę dokumentów na których podstawie notariusz sporządzi umowę notarialną.
Właściciele nieruchomości zamieszkujący za granicą, którzy nie mają możliwości osobistego stawiennictwa w urzędach mogą udzielić pełnomocnictw do zebrania dokumentów do sprzedaży od właściwych instytucji. W takiej sytuacji to pełnomocnik skup nieruchomości kompletuje niezbędną dokumentację w imieniu sprzedającego.
Po uzyskaniu wszystkich dokumentów, druków urzędowych i zaświadczeń można umówić już termin u notariusza. Notariusz wyznacza porę odpowiadającą sprzedawcy oraz kupującemu. Za czynności notarialne opłatę zwyczajowo ponosi kupujący czyli w tym przypadku skup nieruchomości.
Podpisanie umowy u notariusza odbywa się spokojnie, bez pośpiechu. Notariusz czyta zawsze na głos każdą umowę i wyjaśnia kwestie niezrozumiałe. Podczas czytania można zgłaszać poprawki lub uwagi, żeby wszystko było tak jak uzgodniły to strony.
Po odczytaniu aktu notarialnego kupujący i sprzedający nanoszą na umowę swoje własnoręczne podpisy co oznacza, że umowa zostaje zawarta.
Skup nieruchomości przeważnie zawsze jeszcze u notariusza wykonuje przelew błyskawiczny płacąc umówioną cenę sprzedaży. Jeśli techniczne jest to możliwe pieniądze za sprzedawaną nieruchomość znajdują się na koncie sprzedającego dosłownie w kilka minut.
Innym rozwiązaniem wykorzystywanym przez skup nieruchomości jest instytucja depozytu notarialnego, polegająca na tym, że po podpisaniu umowy to notariusz wykonuje przelew na konto sprzedającego z wpłaconych wcześniej do depozytu środków przez kupującego. Zabezpiecza to kupującego i zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa.
Korzyścią z zawarcia umowy notarialnej ze skupem nieruchomości jest możliwość umówienia się, że sprzedający będzie zamieszkiwał w sprzedanym mieszkaniu jeszcze przez pewien umówiony czas np. kilka miesięcy lub do czasu aż znajdzie nowe mieszkanie. Sprzedający ma czas na spokojną wyprowadzkę, przewiezienie rzeczy znajdujących się w mieszkaniu lub poszukiwanie nowego lokum. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla byłego właściciela.